------------------------------------------------
2. JAK POMAGAMY UCZNIOM Z DYSFUNKCJAMI?
Materiały ze szkolenia opracowane przez Nauczycieli PG w Przysusze
KATALOG ZACHOWAŃ WOBEC UCZNIA Z DYSLEKSJĄ I INNYMI DYSFUNKCJAMI
POSTAWA NAUCZYCIELI:
• tolerancja, akceptacja
• wyrozumiałość
• cierpliwość
DZIAŁANIA NAUCZYCIELI:
- poglębiamy wiedzę o danym problemie,
- przeprowadzamy indywidualną rozmowę z uczniem,
- systematycznie kontrolujemy potrzeby ucznia,
- zapisujemy na tablicy temat lekcji i pracę domową,
- wywieszamy na planszach i tablicach nowe wzory,
- zapisujemy odpowiedzi do każdego zadania,
- głośno czytamy teksty źródłowe, treść polecenia i jego analizę,
- dostosowujemy ćwiczenia sprawdzające do rodzaju dysfunkcji,
- stosujemy metody współpracy w grupie,
- różnicujemy stopień trudności zadań klasowych i domowych,
- zmniejszamy ilość zadań na sprawdzianach, a w miarę możliwości wydłużamy czas pracy,
- zwiększamy rozmiar czcionki w poleceniach (sprawdzianach),przygotowujemy krótkie teksty do czytania (pisane większą czcionką),
- oceniamy prace pisemne uczniów stosując inne kryteria
- nie bierzemy pod uwagę błędów typowych dla dyslektyków,
- uwzględniamy nietypowe (skrótowe, niepełne) rozwiązania zadań,
- u dyslektyków częściej oceniamy wypowiedzi ustne,
- formułujemy pytania w taki sposób, aby uczeń mógł udzielić krótkiej odpowiedzi,
- doceniamy, wspieramy najmniejszy wysiłek ucznia z dysfunkcją, stosujemy pozytywną motywację,
- wspieramy w rozwoju
- jesteśmy konsekwentni w swoim działaniu
Prawa autorskie © Publiczne Gimnazjum w Przysusze Wszystkie prawa zastrzeżone.